In voorbereiding op seizoen 2017 heeft het Pearle Gebben Racing team een 4-daagse test afgewerkt in Spanje
Op de circuits van Aragón en Valencia. Het team, nu bestaand uit 5 coureurs, uitkomend in 2 verschillende klassen, kon na een drukke en lange voorbereiding eindelijk de eerste kilometers maken van het nieuwe seizoen.
Na een lange winter die, voor ons als team en achterliggende stichting, zeer hectisch is verlopen, heeft seizoen 2017 dan eindelijk zijn aanvang genomen, en hoe! Onze Yamaha YZF-R6-en zijn volledig nieuw opgebouwd en kunnen qua specs nu mee met de kop van het veld in de OW Supercup 600. Naast de motorische upgrades door Mobu Tuning, is de meest opvallende wijziging de overstap van Öhlins naar YSS vering.
Ook qua coureurs in deze klasse hebben wij 2 toppers kunnen contracteren.
Danny vd Sluis en Jorn Hamberg gaan voor ons team de strijd aan om in 2017 de titel binnen te halen.
Aanvullend op de Yamaha YZF-R6-en, starten wij als team nu ook in de nieuwe Yamaha YZF-R3-cup, dat gaan wij doen met 3 coureurs, Jaro Hoekstra, Finn de Bruin en Dennis Koopman. Met deze line-up van 3 sterke rijders, mikken wij uiteraard ook op het behalen van de titel in deze nieuwe klasse.
7 Maart vertrok onze nieuwe vrachtwagen richting betere temperaturen onder de Spaanse zon. Terwijl de vrachtwagen 1600 kilometer asfalt verslond, vlogen de overige teamleden naar de plaats van bestemming, Motorland Aragón, waar onze eerste 2-daagse test zou plaatsvinden. Zowel de vrachtwagen als de overige teamleden waren 1 dag vóór de test al op het circuit en konden wij die dag besteden aan de laatste puntjes op de i aan de racers en het opruimen en inrichten van de trailer.
Dag 1 begon uiteraard hectisch, 5 coureurs op 5, voor hun nieuwe, motoren, reden hun eerste sessie op Aragón, rijdend met basis-setups, nieuw circuit voor 4 van de 5, ander merk banden voor 4 van de 5… hectiek alom.
De monteurs hadden na de eerste run hun handen vol aan de eerste kleine wijzigingen, voetsteuntje omhoog, hendeltje omlaag, technische contrôles en checklists afwerken.
De vering-jongens konden voor de 600’s snel een eerste aanpassing doen in de setup voor de nieuwe rijders, die in de tweede run al voor een grote verbetering zorgde, ten gunste van hun rondetijd en hun Dunlop banden.
Met de R3’s waren er wat meer problemen op te lossen, maar in de loop van de dag waren ook die onder contrôle en konden de drie coureurs hun rondetijden aanscherpen terwijl ze met hun standaard motoren in de baan zaten, samen met motoren die uit gaan komen in de nieuwe WK Supersport 300 klasse, was mooi om te zien.
Dag 2 verliep eigenlijk zonder noemenswaardige problemen en kon er gestaag gewerkt worden aan het verbeteren van de set-ups en rondetijden.
Tegelijkertijd werd er een testprogramma afgewerkt waarin we een aantal experimentele zaken wilden testen en tevens wat nieuwe onderdelen wilden proberen op de 600’s.
Aan het einde van de test hadden alle coureurs een serie snelle rondetijden genoteerd, die niet veel voor elkaar onder deden, heel positief.
Na de 2-daagse test op Aragón vertrok het team naar de volgende locatie, het Circuito Ricardo Tormo, ofwel het circuit van Valencia.
Nadat de pitbox weer netjes ingeruimd was, motoren geserviced, kon de eerste testdag op Valencia beginnen. ’S Nachts had het geregend, dus in de ochtend was de baan nog wat nat, de eerste sessie werd gebruikt om het circuit te verkennen en de baan te laten drogen.
Na wat kleine wijzigingen aan de Aragón-setup, konden de coureurs in sessie 2 al behoorlijk snelle tijden rijden, die in de loop van de dag keer op keer aangescherpt werden zonder noemenswaardige problemen.
De tweede dag op Valencia was volledig droog maar met een iets hardere wind, waar vooral de R3’s last van hadden. Met hun standaard motorblokken opboksen tegen een Supersport-versie bleek nu toch wel moeilijk te worden, ondanks dat hebben alle drie de jongens een rondetijd kunnen zetten waar ze mee thuis kunnen komen en beginnen hierdoor vol vertrouwen aan hun nieuwe seizoen.
De 600’s hadden op Valencia geen enkel probleem, de motoren waren snel en probleemloos, de vering functioneerde super, liet zich gemakkelijk bedienen en de Dunlop banden bleven zeer netjes tekenen, dit ondanks de lange runs met pittige rondetijden die er gereden werden.
We zijn als team heel erg tevreden met het technisch verloop van de tests, de motoren bleken probleemloos en de monteurs waren snel op elkaar en op de techniek ingespeeld.
Verder zijn wij heel erg blij met de onderlinge omgang binnen het team, we kunnen nu eindelijk zeggen dat we als team een prestatie hebben geleverd, iedereen hielp elkaar, de coureurs overlegden met elkaar, namen samen de baan door, de schakelmomenten, de rijlijnen, noem maar op, echt top!
Ondanks dat iedereen uiterst serieus en intensief met het racen en de techniek bezig was, was het gewoon héél erg gezellig, dus met regel nr.1 in het team zit het wel goed!
Door de snelheid, de scherpe rondetijden, de constantheid en de betrouwbaarheid van de techniek gaan wij vol vertrouwen het 2017 seizoen in en gaan in beide klassen ons best doen om zoveel mogelijk puntjes te behalen voor het kampioenschap.
Wij willen als team de mensen in onze stichting SRTD bedanken voor het mogelijk maken van het nieuwe seizoen met álles er op en er aan, en zéker ook álle sponsoren die via de stichting hun bijdrage leveren!